dinsdag, oktober 21, 2003

Geen Geld.

Vermijding is de basis van de oplossing voor elke verslaving. Geen sigaretten meer in huis als je wilt stoppen met roken, geen drank in de buurt als je minder wilt drinken en niet de stad in als je een gat in je hand hebt. Maar soms zijn er gewoon onvermijdelijke dingen die moeten gebeuren.

Zo had ik mijn vriendin Puck als lang lang geleden voor haar veraardag een tas beloofd. En nu was er eindelijk geld en wilde ik de tas gaan kopen. Een zoektocht door de beschikbare winkels leverde weliswaar niet de tas op waar ze om had gevraagd maar ik denk toch een goede tweede. Ik sta de tas af te rekenen en zie een geweldig lieve portemonnee. Echt leuk. Zwart met rood, met kettingkje eraan en doodshoofdje. En schattig meisje erop wat heerlijk depressief kijkt en op de achterkant 'Ruby Gloom'. Geweldig. En 8,95. En onnodig, want ik heb al een prima portemonnee. Ik kijk en twijfel en kijk nog een keer. Pas en meet (zouden al mijn pasjes er wel inpassen?) en de winkeljuffrouw meldt mij dat ik hem altijd mag terugbrengen als het niet past. Ik koop.

Als ik naar de auto loop bedenk ik me dat ik gisteren niet ben wezen poolen en dus geld heb bespaard. Dat ik een kutdag heb en best wat liefs voor mezelf verdien. Dat ik morgen dan niet ga trainen, dan spaar ik weer wat uit. Dat ik... feitelijk alleen maar smoezen verzin om mijn gedrag goed te praten. 'Het is maar 8,95' 'Maar hij is zo leuk...'

Halvewege de leuke-kousen-en-panty's winkel op de hoek betrap ik mezelf op het willen gaan kopen van visnet pantykousen. Ik haast mezelf naar de auto en bedenk me dat ik voorlopig niet meer in de stad moet komen. Vermijden.

Maar ik heb nu wel een geweldige coole portemonnee.