zondag, oktober 19, 2003

Schoonmaakrooster.

De verjaardag van mijn dochter was geen groot succes maar zorgde desalniettemin voor veel rommel. Omdat ik af en toe allergisch ben voor troep, zeker als het borden (met friet en saus), kopjes (met cup-a-soup) en glazen (met smerige roze fernandes) betreft, was ik gister, ondanks een gebrek aan energie al aan het opruimen. Omdat er gisteren avond weinig tijd was en we pas laat in de nacht thuis waren besloot ik mijn vriendje deze nobele taak te laten uitvoeren.

Vanochtend rond twaalf uur werd ik wakker. Rond een uur maakte ik vriendje wakker. Ik slaagde erin om me niet dood te ergeren aan de rotzooi door te gaan douchen en een heel suf boek tot mij te nemen om de zooi te negeren. Ik herinnerde vriendje tot twee keer toe. Hij begon met opruimen. Wilde even roken na een kwartier, wat ik, in al mijn goedheid, toestond omdat in ieder gavel de vaatwasser nu gevuld was en de keuken schoon. Halverwege de was ophangen weer een sjekkie, en een boek. Ik begon met het opruimen van de schone was. Maakte de tafel schoon. Zocht schone dekbedovertrekken uit. Ging weer zitten.

Inmiddels is ongeveer twee derde van het huis opgeruimd. Vriendje moet nog de was ophangen en het bed verschonen. Ik ben doodop omdat ik ook nog wat kleren heb gestreken en vond dat mijn jurken best geordend in de kast mochten hangen.

Als we samenwonen wil ik een schoonmaakrooster, een vaste dag en dan alles in vier uur tijd af. Door hem wel te verstaan. Of ben ik nu erg veeleisend?