dinsdag, augustus 26, 2003

Gevonden...

Voor het eerst in mijn leven heb ik er nog een gezien: een Ester zonder H. Lang geleden, voor ik Tylani ging heten heette ik namelijk ook Ester zonder H. En dat zonder H. was heel belangrijk, als iemand mijn naam met een H. schreef kon ik furieus worden. Op de basisschool hadden we nog 2 Esthers, met een H. uiteraard. We werden uit elkaar gehouden als Esther L., Esther D. en Ester zonder H. Esther was gewoon niet mijn naam, die H. hoorde daar niet. Ik voerde op school lange discussies over de aanwezigheid van wel of geen H. in het boek Est(h)er in de bijbel, mijn leraar noemde me Hadassah (wat volgens hem de hebreeuwse naam voor Est(h)er was). Ik wist dat er meerdere Esters zonder H. bestonden, maar was er nog nooit een tegen gekomen. En nu, springt ze zomaar in mijn beeld voorbij. Op de aftiteling van Het Bittere Kruid, een film naar het boek van Marga Minco. Ester Spitz. Het lijkt waarachtig wel alsof ik daar sta. Het voelt erg vreemd, maar ergens ook bekend, om 'mijn' naam daar in beeld te zien. Al heet ik natuurlijk al jaren geen Ester meer.